Welke Vitamines heb je nodig voor fitness?

Welke Vitamines heb je nodig voor fitness?

In vorige artikelen hebben we het gehad over de basis van voeding in fitness, de macronutriënten. In deze blog gaan we dieper in over een aantal micronutriënten die jou kunnen helpen bij het behalen van je fitnessdoelen!

Vitamine B

Wist je dat er maar liefst acht soorten vitamine B zijn? We lichten er drie voor je uit:

Vitamine B6: deze vitamine speelt, naast dat het goed is voor de spijsvertering en weerstand, een belangrijke factor bij de vorming van rode bloedcellen en is daarmee een van de bepalende factoren voor je energievoorziening. Daarnaast zorgt vitamine B6 voor een goede werking van het zenuwstelsel wat van erg belangrijk is voor je fitness. Niet alleen je spieren krijgen bij fitness het te verduren, maar je zenuwstelsel ook. Daarom is B6 een van de goede vitamines voor fitness.

O.a. te vinden in: Banaan, varkensvlees, walnoten.

Vitamine B8: ook wel bekend als biotine. Deze vitamine heeft een belangrijke rol bij de opbouw en afbraak van eiwitten en koolhydraten en de productie van vetzuren. Daarmee heeft vitamine B8 een bijdragende rol bij de voorziening van energie aan je lichaam. Ook helpt deze vitamine, net als B6, bij het zenuwstelsel. Daarom is B8 een van de goede vitamines voor fitness

O.a. te vinden in: noten, sojabonen, ei.

Vitamine B12: Ook deze vitamine draagt bij aan de energievoorziening en goede werking van je zenuwstelsel. Vitamine B12 helpt je weerstand goed te houden en speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen. Een tekort aan deze vitamine kan dan ook zorgen voor vermoeidheid. 

O.a. te vinden in: kabeljauw, kwark, zalm.

Vitamine C

Ook deze vitamine heeft een belangrijke rol voor een goede weerstand. Vitamine C zorgt daarnaast ook voor gezonde botten en bloedvaten, waardoor het een van de goede vitamines voor fitness is. Een vitamine C tekort, resulteerde vroeger in scheurbuik met o.a. slapeloosheid, vermoeidheid, verminderde weestand en bloedend tandvlees veroorzaakte. Een vitamine C tekort is tegenwoordig gelukkig veel schaarser.

O.a. te vinden in: kiwi, spruitjes, rode paprika.

Vitamine D

Wat deze vitamine een van de goede vitamines voor fitness maakt, is dat het zorgt voor een goede werking van de spieren. Wel zo belangrijk bij fitness! Daarnaast bevordert vitamine D de opname van calcium en daarmee de opbouw van botten. Het grootste deel van je vitamine D inname komt uit zonlicht! Daarom is het tijdens de wintermaanden/donkere tijden aan te raden om een vitamine D supplement te gebruiken

O.a. te vinden in: regenboogforel, zalm, gekookt ei.

Bonus: Mineralen

Naast vitamines zijn er mineralen die behoren tot de micronutriënten. Hieronder hebben we drie mineralen uitgelicht die je kunnen helpen bij je fitnessjourney!

Calcium, magnesium & zink

Geen vitamines, maar mineralen. Daardoor niet minder belangrijk! Calcium is, net als vitamine D, is van groot belang voor het goed functioneren van de spieren. Daarnaast helpt het bij celgroei en de hormoonstofwisseling en de energievoorziening van de lichaamscellen.

Magnesium is net als calcium nodig voor het goed functioneren van de spieren. Het geeft stevigheid aan het skelet, wat nodig is door de stress die je op je lichaam zet bij fitness. Daarnaast is het nodig voor de opbouw van spieren, essentieel dus! Een langdurig tekort aan magnesium kan de zenuwen in de spieren irriteren.

Zink is nodig bij de opbouw van eiwitten en daarom een essentieel mineraal voor fitness. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam! Ook helpt zink mee aan de opbouw en afbraak van koolhydraten.

De bovengenoemde vitamines en mineralen zullen er niet direct voor zorgen dat je prestaties in de gym met sprongen vooruit gaan, maar zorgen er wel voor dat je lichaam optimaal wordt verzorgd. Zie het meer als ‘voorkomen in plaats van genezen’. Juiste voeding/macronutriënten en training zorgen voor de grootste veranderingen in je fitnessjourney. Maar vitamines en mineralen zorgen ervoor dat je totaal plaatje klopt. Fitness is meer dan alleen de buitenkant. De binnenkant en gezond leven is belangrijker!

Volgend berichtLees meer artikelen