Wat zegt een lichaamstype: Ecto-, Meso en Endomorph over jou?

Wat zegt een lichaamstype: Ecto-, Meso en Endomorph over jou?

Wat voor lichaamstype heb jij?

Ecto-, Meso- en Endomorf zijn 3 verschillende lichaamstypen. Als je eens een Google search hebt gedaan naar hoe je kracht en spiermassa aan kunt komen, dan kom je deze 3 begrippen al snel tegen. Maar wat zijn deze 3 lichaamstypen precies en wat betekend dit voor jou? Bekijk hier welk lichaamstype jij hebt!

De 3 lichaamstypen

Deze 3 typen zijn in het leven geroepen door Dr. William H. Sheldon in de jaren 40 door zijn studie over The Varieties of Human Physique. Destijds was het populair in de antropologie, die van mening waren dat de grootte en vorm van het lichaam van een persoon duidde op intelligentie, morele waarde en toekomstige prestaties.

Maar hoe weet je nou precies wat voor lichaamstype je hebt en wat je hier vervolgens mee kan? Door hieronder te checken bij het lichaamstype waar je de meeste gelijkenissen in hebt kun je er achter komen welke van de 3 jij bent.

Ectomorph

Lichaamstype: Ectomorph

Een Ectomorph is te herkennen aan de volgende punten.

  • Smalle heupen en schouders.
  • Relatief laag vet percentage.
  • Relatief laag spier percentage.
  • Wordt vaak als dun gekenmerkt.
  • Verliest gemakkelijk gewicht dankzij een snelle spijsvertering
  • Zwakkere en dunnere gewrichten.

Daarbij komt kijken dat een Ectomorph in de kracht sport moeilijker aan komt in spiermassa, kracht en vetmassa in vergelijking met de Meso- en Endomorph

Mesomorph

Lichaamstype: Mesomorph

Een Mesomorph is te herkennen aan de volgende punten.

  • Brede schouders en een wat smallere heup verhouding.
  • Gemiddeld vetpercentage.
  • Komt makkelijk spieren aan.
  • Komt redelijk makkelijk van het vetpercentage af.
  • Lange romp met een volle borst

Het verliezen van het vetpercentage voor een Meso gaat niet zo gemakkelijk af als een Endomorph. Daarbij heeft de Mesomorph meer aanleg om spieren op te bouwen.

Endomorph

Lichaamstype: Endomoprh

Een Endomorph is te herkennen aan de volgende punten.

  • Heeft brede schouders en heupen.
  • Ledematen zijn kort.
  • Relatief hoger vet percentage
  • Relatief hoger spier percentage..
  • Komt makkelijk spiermassa, kracht en lichaamsvet aan.
  • Heeft een traag metabolisme.

Een Endomorph heeft het meeste moeite om vet te verliezen van de andere 2 lichaamstypen. Daarbij is het mogelijk om sneller in kracht en spiermassa aan te komen.

De 3 types samengevat

Uit bovenstaande punten kun je vervolgens gaan uitzoeken welk van de 3 lichaamstypen jij categoriseert. Al blijkt snel dat geen enkel persoon precies gecategoriseerd kan worden aan een lichaamstype. Zo kan het zijn dat je kenmerken hebt van twee of zelfs drie lichaamstypen. Daarom komen in werkelijkheid de “mengtypen” het meest voor. Zo kan het zijn dat je precies tussen wal en schip valt van een Ecto- en Mesomorph.

Theorie achterhaald? Waar moet je nu echt op letten?

Inmiddels zijn we bijna 80 jaar verder in onderzoeken sinds de oorsprong van de 3 lichaamstypen. Zo wordt de theorie van Dr. William H. Sheldon tegenwoordig bekritiseerd en als achterhaald gezien. Dit heeft te maken met het feit dat de 3 lichaamstypen te eenvoudig worden neergezet. Omdat elk lichaam uniek is opgebouwd waarbij de bouw, fysiologie, hersenen en genen zo’n grote rol spelen dat het onmogelijk blijkt te zijn om het in te kunnen delen in een Ecto-, Meso- en Endomorph. Want alle verschillen die ons zo uniek maken zorgen bij iedereen voor een verschillend energiebehoefte. Je lengte, levensstijl en hoe actief je over een hele dag bent tellen hierbij meer mee.

Volgend berichtLees meer artikelen

Geef een reactie