Muscle memory, hoe werkt dat?

Muscle memory, hoe werkt dat?

Je hebt vast wel eens gehoord van muscle memory, maar wat is muscle memory nou eigenlijk en hoe werkt het? Stel je doet al een tijd aan krachttraining in de sportschool en hebt hierbij wat spiermassa opgebouwd. Dan kan er iets voorbij komen in je leven wat jouw ervan weerhoud om verder te trainen. Dit kan natuurlijk negatieve invloed hebben op alle progressie die je hebt behaald in de sportschool. Helemaal als dit weken tot maanden aanhoudt! Veel mensen bang dat al hun training voor niets is geweest, en dat is dus helemaal niet waar! 

Wat is muscle memory?

Wanneer je aan krachttraining doet en hierin vooruitgang boekt doordat er steeds zwaarder getraind wordt, worden er nieuwe celkernen aan je spiercellen toegevoegd. Onderzoeken hebben aangetoond dat het aantal kernen in je spiercellen één van de belangrijkste factoren is die de spieromvang bepalen. Als je er een tijdje tussenuit gaat gaan de nieuwe celkernen echter niet verloren. Wanneer je traint, verander je als het ware permanent de fysiologie van je spiercellen!

Hoe lang is muscle memory actief?

De zogeheten “Muscle memory” kan lang in je lichaam aanhouden. Onderzoek wijst uit dat de celkernen minstens 15 jaar stabiel zijn en zelfs permanent kunnen zijn. Bij ouderen geld dat dit proces moeilijk op gang kan komen. Maar als Muscle memory echt langdurig aanhoud, moet vroege krachttraining worden beschouwd als een gezondheidsadvies. Hier heb je namelijk op latere leeftijd hier veel voordelen aan, jong geleerd oud is gedaan!

Hoe werkt muscle memory in de praktijk?

Stel je doet een jaar lang aan krachttraining en komt in een situatie terecht waarbij je een tijdje zou moeten stoppen met sporten. Je spieren zullen wat kracht en omvang verliezen (Hoe snel dit gebeurd is hier te lezen). Echter zal het aantal kernen die je hebt aangemaakt tijdens het sporten gewoon in je spiercellen aanwezig blijven. Wanneer je weer begint met trainen hoeft je lichaam geen werk meer te verzetten om al die celkernen aan te maken. Lang leve muscle memory!

Door het sporten weer op te pakken in combinatie met correcte voeding wordt de eiwitsynthese in de spieren weer op gang gezet. Hierdoor zullen de spieren sneller voller raken en sterker worden in een relatief korte periode. Gemiddeld genomen hebben gezonde jonge mensen na zes weken de verloren spiermassa weer allemaal weer opgebouwd! Inachtneming hoelang je geen prikkel aan je spieren hebt gegeven.

Het moraal van het muscle memory verhaal: wees niet bang om direct al je progressie te verliezen. Al het werk dat je in de sportschool hebt verzet is niet voor niets geweest! 💪

 

Volgend berichtLees meer artikelen