Kip met rijst en broccoli, waarom is deze fitnessmaaltijd zo populair?

Kip met rijst en broccoli, waarom is deze fitnessmaaltijd zo populair?

Heb jij je ooit afgevraagd waarom je alle bodybuilders bijna alleen maar kip met rijst en broccoli ziet eten? Het is dé maaltijd voor de stereotype krachtsporter, maar waarom is kip met rijst en broccoli zo’n goede combinatie voor fitness en hoe kan deze maaltijd je helpen bij het behalen van je fitness doelen? Je leest het in deze blog.

Om erachter te komen waarom kip met rijst en broccoli zo’n goede fitnessmaaltijd is hebben we de maaltijd eerst maar zelf even getest. We moeten eerlijk bekennen, het smaak toch best goed. Daarna hebben we voor je uitgezocht wat de het zo’n populaire maaltijd maakt.

Kip

Niet elke gedeelte van de kip is hetzelfde en heeft dezelfde voedingswaarden. Het is daarom belangrijk om te weten om welke gedeelte van de kip deel uitmaakt van het gerecht. Bij kip met rijst en broccoli bedoelen we eigenlijk, kipfilet met rijst en broccoli. Maar waarom wordt er specifiek kipfilet gebruikt? Kipfilet bevat bijna geen vet en bevat daardoor weinig calorieën, hierdoor is het uitermate geschikt om te eten als je wilt afvallen. Daarnaast bevat kipfilet veel eiwitten, gemiddeld maar liefst 23 gram eiwitten per 100 gram kipfilet. Fanatieke krachtsporters hebben veel eiwitten nodig om spiermassa te behouden en op te bouwen, hoeveel dit is lees je in onze blog over eiwitten (klik hier). Verder bevat kip een aantal gezonde vitaminen en mineralen zoals; vitamine a & b, ijzer, zink en fosfor. Daarnaast is kip erg veelzijdig en kun je hier op allerlei manieren kruiden en klaarmaken.

Broccoli

Broccoli is één van de meest gezonde groente die er is! Broccoli zit boordevol vitaminen, mineralen. Er zitten weinig calorieën in, ongeveer 29 kcal per 100 gram broccoli, je kunt er dus heel veel van eten zonder veel calorieën binnen te krijgen. Met 4,1 gram vezels per 100 gram zorgt broccoli ervoor dat je snel genoeg vezels binnen krijgt. Broccoli wordt steeds meer naar buiten gebracht als een echte superfood. Niet gek, want met 60 gram broccoli heb jij je dagelijkse portie vitamine C alweer binnen en 80 gram broccoli voor voldoende vitamine K. Verder zit broccoli vol met vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B12, A en E. Naast de vitaminen bevat broccoli ook de mineralen; Mangaan, kalium, fosfor, magnesium, calcium, seleen, zink en ijzer. Kortom, broccoli is dus bom van goede voedingstoffen.

Rijst

Met rijst kun je gemakkelijk veel koolhydraten binnenkrijgen. Koolhydraten zijn de primaire energiebron voor je lichaam en vervullen daarmee een belangrijke rol. Koolhydraten vullen namelijk de glycogeen voorraad in je spieren en lever aan, deze energie gebruik je als eerst. Voor elke 100 gram rijst krijg je 80 gram koolhydraten binnen, probeer je porties goed te bepalen. Wil je afvallen? Dat kun je waarschijnlijk beter kiezen voor een grote portie groente en kip en kleinere portie rijst. Kies juist voor een extra grote portie rijst als je wilt aankomen. In rijst zitten weinig vitaminen en mineralen, het is dus belangrijk dat je voldoende broccoli bij deze maaltijd neemt. Vaak wordt er gekozen voor witte rijst, maar wil je de gezondere keuze maken? Kies dan voor zilvervlies rijst, in het vliesje van de rijst zitten namelijk meer vezels, vitaminen en mineralen.  

Er zijn natuurlijk genoeg andere gezonde variaties mogelijk om te maken, maar kip rijst en broccoli is naast gezond stiekem ook best lekker. Wij raden je nu niet aan om nu drie keer per dag kip met rijst en broccoli te gaan eten zoals sommige bodybuilders doen, eet vooral gevarieerd en zorg ervoor dat je naast de juiste hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten ook voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt!