Intermittent Fasting kan vetverbranding stimuleren?

Intermittent Fasting kan vetverbranding stimuleren?

Het “periodiek vasten” (in het engels “Intermittent Fasting”) houdt in dat je een groot gedeelte van de dag vast en in een kleiner tijdbestek je calorieën nuttigt. Het kan op verschillende manieren worden toegepast, maar hedendaags wordt het gebruikt om de gezondheid te verbeteren.

Wat is Intermittent Fasting

Op de tijdstippen dat je vast, eet je geen calorieën. Dus ook echt 0 kcal mag je lichaam betreden. Het enige wat wel ingenomen mag worden is water, thee of zwarte koffie, aangezien hier geen calorieën in zitten. De meeste gebruikte vorm van intermittent fasting is als volgt:

Intermittent fasting tijdframe

Waarom Intermittent Fasting

De voornaamste reden om te vasten is om de hormonen zo in te richten dat vetverbranding gestimuleerd wordt. Dit komt door de aanmaak van het menselijk groeihormoon HGH (Human Growth Hormone) en een verbetering van de insulinegevoeligheid. Uit een Amerikaanse studie van 2019 waarbij 9 onderzoeken over intermittent fasting werden vergeleken met elkaar is gekomen dat vasten werkt! Zo is het gewichtsverlies vergelijkbaar met de klassieke aanpak. Daarnaast is het effect hetzelfde als bij elk ander dieet: je eet minder calorieën dan dat je er gebruikt, daarom val je af.

De voordelen en nadelen van Intermittent Fasting

Intermittent fasting is niet zomaar een trend. Het vasten levert vele gezondheidsvoordelen op.

Voordelen

·         Valt sneller af

Dankzij het extra aanmaken van het groeihormoon wordt de vetverbranding gestimuleerd. Daarnaast zorgt het hormoon Norepinephrine dat je stofwisseling versnelt, waardoor je weer meer calorieën verbrandt. Als laatste krijg je een lager insuline niveau waardoor je lichaam sneller in een stand komt om vet te gaan verbranden om aan energie te komen.

·         Gaat veroudering tegen

Tijdens het vasten ruimt je lichaam oude afvaldeeltjes op, wat er voor zorgt dat je cellen niet beschadigd raken. Dit kan ervoor zorgen dat je gezond ouder wordt en minder snel rimpels krijgt.

·         Gaat ziektes tegen

Het gaat hart en vaatziekten tegen, omdat het je bloedbanen gezond houdt. Intermittent fasting gaat diabetes type 2 tegen, door te vasten zorg je er namelijk voor dat het insulinehormoon in je lichaam laag blijft en maak je je cellen gevoeliger voor het signaal van insuline.

 

Nadelen

·         Compensatiegedrag

Intermittent fasting kan leiden tot compensatiegedrag (met o.a. ongezonde voedingskeuzes) met hoge calorie gehaltes. Dit kan zich uiten in oncontroleerbare eet-buien. Deze eetbuien kunnen voortkomen doordat je lichaam een langere tijd geen voeding tot zich krijgt (vasten).

·         Timing van je sport momenten

Het kan zijn dat wanneer je op een lege maag sport dit niet ideaal is voor je prestaties. Dit heeft ook lichamelijk met persoonlijke voorkeur te maken. De één kan er wel op sporten en de ander niet, Kijk voor jezelf of het lukt. 

·         Risicogroepen

Het vasten is niet voor iedereen weg gelegd. Val jij in één van deze risicogroepen dan is het intermittent fasting voor een lange periode niet geschikt.

o   Zwangere vrouwen

o   Vrouwen die borstvoeding geven aan hun baby’s

o   Mensen die met ondergewicht kampen.

o   Kinderen

o   Bij sommige medicatie is het niet geschikt om te vasten.

Volgend berichtLees meer artikelen

Geef een reactie