Hoe gezond is een kiwi?

Hoe gezond is een kiwi?

Hoe gezond is een kiwi nou eigenlijk? Iedereen weet dat fruit gezond is, maar wist je dat de kiwi één van de meest gezonde stukken fruit is? In dit artikel beschrijven we de voordelen  van kiwi’s en leggen we uit waarom je elke dag een kiwi zou moeten eten. We vergelijken de kiwi met andere soorten fruit die bij jou in de fruitschaal liggen!

Kiwi, de Vitamine C bom!

Wist je dat in slechts een kiwi je aanbevolen dagelijkse dosis aan vitamine C zit? De kiwi verslaat daarmee met gemak onder andere de sinaasappel, appel, banaan, aardbei en blauwe bes. Vitamine C beschermt je lichaamscellen tegen schade, is nodig voor de vorming van bindweefsel, is nodig voor de opname van ijzer en helpt mee aan het in stand houden van je weerstand en zorgt ervoor dat je gezond blijft. Vooral dat laatste punt is iets wat in deze tijd een grote rol speelt.

Vezels en andere vitamines in kiwi’s

Vergeleken met de andere stukken fruit die hierboven genoemd zijn, heeft een kiwi ook een hogere dosis aan vezels, vitamine E en vitamine K. Mensen die veel vezels eten hebben een 15% lager risico op darmkanker, hebben een 15% lagere kans op diabetes type 2 en hebben een 20% lager risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast helpen vezels ook bij goede darmfuncties en stoelgang. Vitamine E beschermt de cellen, celwanden, bloedbanen en weefsel in je lichaam. Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling. Erg gezond dus, zo’n kiwi.

kiwi met schil gezond

Kiwi eten met schil

Het klinkt misschien niet erg lekker, maar een kiwi kun je met schil en al opeten! Dit is maakt het eten van de kiwi extra gezond omdat je hierdoor extra voedingstoffen en vezels binnenkrijgt.

Beter slapen door een kiwi

Slaap is ontzettend belangrijk voor alles wat we overdag doen. Het kan bijvoorbeeld je trainingen maken of kraken, je humeur bepalen en heeft een enorme invloed op je herstel. Bij een vierweeks onderzoek lieten ze mensen met slaapproblemen elke avond voor het slapen gaan twee kiwi’s eten. Dit resulteerde er in dat ze sneller in slaap vielen, de slaapduur langer was en de slaapkwaliteit verbeterd was! Dit betekend natuurlijk niet dat dat bij iedereen het geval is, maar het is zeker het proberen waard.

Naast dat kiwi’s gezond zijn en deze voordelen met zich mee brengt, zorgt een kiwi ook voor variatie in je fruitschaal, is het (naar onze mening) erg lekker en is het goed te combineren met andere soorten fruit. Proef het, test het uit en laat ons weten wat jij van dit ‘ondergewaardeerd’ stuk fruit vindt!

Volgend berichtLees meer artikelen