Fractional plates, waarom worden ze gebruikt?

Fractional plates, waarom worden ze gebruikt?

Fractional Plates, een krachtsporttool om door barrières heen te knallen! Fractional Plates zijn kleine gewichtjes van één of minder dan één kilogram. De kleine gewichtjes komen vaak voor als gewichtschijfjes of als gewichtsmagneetjes. Als beginnend krachtsporter zal je ze niet gebruiken. Maar zodra je tegen barrières aanloopt (weinig progressie in kracht) is het een handige tool om in te zetten. Lees snel verder of Fractional Plates jou kunnen helpen met het behalen van je doelen!

Waarom moet ik Fractional Plates gebruiken?

Het gebruik van Fractional Plates kan voor de meer ervaren krachtsporter erg belangrijk worden. Een belangrijk aspect bij het opbouwen van spiermassa of kracht zijn de verschillende trainingswetten. Om resultaat te behalen is het belangrijk dat je voldoet aan de verschillende trainingswetten en in het bijzonder bij het gebruik van Fractional Plates de wet van Toenemende Belasting (Overload). Een ervaren sporter zal in zijn sportloopbaan als krachtsporter tegen barrières aanlopen. Het is daarom belangrijk als krachtsporter over een periode van tijd ervoor te zorgen dat de trainingen steeds zwaarder worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in andere rep-ranges te trainen, meer sets uit te voeren, minder of juist meer rust nemen, andere oefeningen uit te voeren of het gewicht te verhogen. Fractional Plates speelt bij het laatste een belangrijke rol.

Hoe worden Fractional Plates gebruikt?

Fractional Plates worden bij verschillende oefeningen gebruikt. Bij de ene oefening zijn de mini gewichtschijfjes belangrijker dan bij de ander. Fractional plates kan je het beste gebruiken bij oefeningen waarbij kleine gewichtsstijgingen veel impact maken. Bij een oefening zoals Overheadpress of Benchpress voel je een kleine gewichtsstijging al snel in vergelijking met bijvoorbeeld een Squat of Legpress. Fractional Plates worden toegepast wanneer de stap met reguliere gewichten te groot wordt en je er toch voor moet zorgen om over een periode van tijd overload toe te passen. Welk type Fractional Plates je moet gaan gebruiken hangt af van je eigen progressie. Je kan bijvoorbeeld plates gebruiken van een 0.5 kg of 0.1 kg.

microloading fractional plates

Wanneer kan ik Fractional Plates gaan gebruiken?

Je kan fractionele Plates op elk moment gaan gebruiken in je trainingsschema zodra de stappen in normale gewichtsschijven te zwaar worden. Daarnaast kan je ze toepassen om elke week periodiek het gewicht te verhogen. Vaak wordt de wet van toenemende belasting niet alleen bekeken in gewicht per set of rep maar ook het totaal aantal kilo’s wat je verzet hebt per training, week, maand of zelfs een kwartaal of jaar. Zo kun je over een periode van tijd ervoor zorgen dat je lichaam in toenemende mate belast. Want ook al gebruik je per oefening een halve kilo meer, dan zal je over een bepaalde tijd duizenden kilo’s meer hebben gelift

Hoe gebruik ik Fractional Plates binnen mijn trainingsschema?

Fractional plates kan je op verschillende manieren in je trainingsschema implementeren. Je kan per training, week of maand het gewicht verhogen. Maar je kan het ook toepassen wanneer je het echt nodig hebt. Kies een trainingsprogramma waarbij je makkelijk lineaire progressie kan maken. Het gebruik van Fractional Plates maakt het makkelijk en mogelijk om elke training of elke week het gewicht te verhogen. In het begin lijkt de progressie langzaam te gaan en moet je je ego aardig in bedwang te gaan leren houden. Maar vertrouw het team van Push & Pull Fitness! Het gebruik van Fractional Plates gaat je helpen met het behalen van jouw doelen. Elke week een kleine stap voor een grote stap in een maand!

Fractional Plates voor beginners!

Een beginnend krachtsporter zal vrij weinig gebruik maken van Fractional Plates. Maar er is toch een plek voor deze gewichtjes binnen de training. Het is sowieso handig om van deze tool af te weten, maar ook voor schouderoefeningen hebben de mini schijfjes een vaste plek in de training. Je hebt als beginnend krachtsporter vast al wel gevoeld hoe een schouderoefening aanvoelt versus een oefening voor de benen.  Zoek je een plek om als beginnend krachtsporter snel en effectief je doelen te behalen? Bij Push & Pull hebben we alle kennis en tools in huis!

Volgend berichtLees meer artikelen