Fitness voeding 101: Macronutriënten

Fitness voeding 101: Macronutriënten

Veel mensen hebben problemen met het volhouden van hun dieet of weten niet hoe zij dit aan moeten pakken. Het onderstaand nutrition model gaat jou helpen! Elke zondag verschijnt een nieuwe blog over de voedingspiramide, tot de piramide compleet is. Probeer de tips in deze blog’s toe te passen in de praktijk.

Macronutriënten

Wanneer een klant aan mij vraagt: ‘’Mag ik nog wel een patatje eten?” Antwoord ik meestal met “If it fits your macro’s”. Macro’s zijn de koolhydraten, eiwitten en vetten die zich in ons eten verschuilen en het de aangewezen calorieën geeft.

  • koolhydraten: 4 calorieën per gram
  • eiwitten: 4 calorieën per gram
  • vet: 9 calorieën per gram
  • alcohol: 7 calorieën per gram

Wanneer je weet hoeveel calorieën jij tot je moet nemen om spiermassa aan te komen of om vetmassa te verbranden, moet je vervolgens te weten komen hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten je moet eten. Door diëtisten wordt meestal aangeraden om tussen de 30% en 45% koolhydraten te eten, tussen de 25% en 40% eiwitten, en tussen de 20% en 30% vet. Dit is erg afhankelijk van jouw doel.

Ik eet zelf het “If it fits your macros” principe, afgekort IIFYM. Dit is een manier van eten waarbij je kunt eten wat je wilt mits je je macronutriënten (koolhydraat, eiwit en vet) aanhoudt. IIFYM is geen vrijbrief om alles te eten wat los en vast zit. Theoretisch gezien zou jij je fysieke doelen kunnen bereiken door te leven op brownies en eiwitshakes maar je gezondheid wordt daar niet beter van. Af en toe kan er nog wel gesnackt worden. Vaak wordt hierbij de 80/20 regel aangehouden, dit wil zeggen dat je voeding voor 80 procent uit “clean food” en 20 procent uit “dirty food” bestaat. Houd alleen bij wat je tot je neemt en jouw doelen zullen  een stuk dichterbij zijn dan je had gedacht. 

 

Volgend berichtLees meer artikelen