Wat is het verschil tussen dumbell training en barbell training?
dumbell training

Wat is het verschil tussen dumbell training en barbell training?

Dumbell training of barbell training? De discussie of je beter met dumbells of barbells kunt trainen bestaat al jaren. Veel krachtsporters zweren bij het gebruik van dumbells, terwijl anderen barbell oefeningen als favoriet hebben. Begin je net met trainen en wil je graag weten of je het beste met dumbells of met barbells kunt trainen? Lees snel verder om de voor- en nadelen af te wegen.

Trainen met losse gewichten heeft veel voordelen, met name dumbells en barbells worden gebruikt om met losse gewichten te trainen. Elk type losse gewichten heeft zijn eigen voor- en nadelen. Met een barbell training kun je bijvoorbeeld meer gewicht liften. Dit komt omdat er makkelijker gewichtschijven aan een barbell toegevoegd kunnen worden in tegenstelling tot dumbells. Het is mogelijk om meer gewicht te liften om overload te creëren. Let wel op dat dit geen vrijbrief is om aan ego-lifting te doen. Met een barbell kun je snel te zwaar te trainen, wat weer slecht voor je progressie kan zijn. Dumbells hebben namelijk een vast gewicht en zijn vaak erg onhandig als je grote zware dumbells gebruikt. Dumbell training heeft wel veel andere voordelen voor een krachtsporter.

Een groot voordeel wat dumbells weer hebben in tegenstelling tot barbells is de mogelijkheid om met een grotere range of motion te trainen. Range of motion is de lengte van de beweging. Denk hierbij aan de barbell benchpress versus de dumbell benchpress. Bij de dumbell benchpress is het mogelijk om met een grotere range of motion te trainen omdat de dumbells langs je lichaam kunnen bewegen. Je kunt dus meer spiervezels rekruteren met dumbells door de grotere range of motion. Daarnaast is het mogelijk om een betere mind-muscle connection te leggen met dumbell training (en).

Het verschilt per spiergroep welke variant van losse gewichten je het beste kunt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld de schouders en borst het beste met dumbells trainen volgens de wetenschap. De beste fitnessschema’s maken gebruik van zowel dumbells als barbell oefeningen. Train je bijvoorbeeld voor kracht, dan zijn barbells de beste keuze. Dit komt omdat je over tijd met meer gewicht en dus zwaarder kunt trainen. Daarnaast is het toepassen van overload makkelijker. Natuurlijk zal dit voor een beginner minder relevant zijn. Een beginner doet er beter aan om met lichtere gewichten en met juiste techniek te trainen. Daarom is voor een beginner een combinatie van zowel dumbells als barbells de beste optie. Dit komt omdat je dan maximaal gebruik kunt maken van je spieren en daarbij de spieren ook activeert die voor stabilisatie zorgen. 

Samengevat: Train je voor kracht? Dan bestaat je basis altijd uit barbell oefeningen. Train je voor spiermassa? Dan zal de basis altijd gevarieerd blijven. Zo kun je de ene maand met barbells trainen en de andere met dumbells trainen. Maar onthoudt altijd dat progressieve overload de basis moet zijn voor je trainingen (zowel spiermassa als kracht). Stel voor jezelf fitnessdoelen en varieer in kracht en spiermassa programma’s.

Tip voor gevorderde atleten: Gebruik dumbells in je training om zwakke spieren of verschillen in omvang van spieren aan te pakken. Door te trainen met dumbells kun je unilateral trainen, dit staat voor eenzijdig trainen. Je begint hierbij altijd met de zwakke kant en voert dezelfde hoeveelheid reps uit met de sterke kant. Voorbeeld: iemand zijn linker tricep is minder groot/ ontwikkeld als zijn rechter. Hij kan het beste unilateral dumbell overhead extentie uitvoeren waarbij hij begint met zijn minder ontwikkelde kant (vaak ook zwakker). Natuurlijk is in dit voorbeeld ook relevant welk deel van de tricep minder groot is maar dat laten we in dit artikel achterwege.

Heb jij een vraag over dumbell- en barbell training? Stel je vraag gerust via de whatsapp knop recht onderaan deze pagina!

Geef een reactie